Jade Empire
Roku 2005 vychází, exkluzivně pro Xbox, další RPG z dílny známé firmy Bioware. Díky poměrně slušnému úspěchu se již o dva roky později objevuje i PC konverze s dodatkem „Special Edition“ a rovněž i nějakým tím obsahem navíc.
Tvůrci se rozhodli umístit hru do nového univerza Nefritového císařství (v angličtině Jade Empire), kteréžto asi nejvíce připomíná středověkou Čínu mixlou (jak jinak) žánrem fantasy. Pro účely konzolí byl zvolen i nový systém vývoje charakteru, dalece jednoduší než d20 z KotOR. Postava používá pouze tři základní statistiky a to Tělo, Mysl a Duch, z nichž se pro účely real-time soubojů odvíjí zdraví (tj. počet životů), soustředění (anglicky focus – de facto jde o staminu) a konečně Chi (tzn. „počet magů“). Vše se doplňuje především z „bonusů“ příslušných barev (červená, žlutá, modrá), jež padají z mrtvých nepřátel, popřípadě může pomoci další NPC v „partě“ (vždy maximálně jedna) v režimu „podpory“. V samotných bitvách (do jisté míry připomínajících automatové „mlátičky“) je pak možné používat vedle samozřejmých „ručních“ bojových stylů i zbraně, kouzla a konečně i transformace v mocné démony. Tři základní atributy pak ovlivňují i vlastnosti pro účely rozhovorů – šarm (vypočítaný z hodnoty Těla a Mysli), intuice (z Ducha a Mysli) a zastrašování (z Těla a Ducha). Právě od chování postavy v dialozích se pak odvíjí i výběr ze dvou základních „cest“ – tedy Otevřené dlaně a Sevřené pěsti (ovlivňují i možnost použití některých bojových stylů). Dle autorů nejde nezbytně o rozhodování mezi dobrem a zlem jako v KotOR, což ovšem nevyzní zcela přesvědčivě (i vzhledem k tomu, že celý systém funguje de facto stejně jako v již zmíněném předchůdci). Překvapí absence inventáře, kdy sbíráte (opět kvůli dalším bonusům) vlastně jen drahokamy do svého amuletu. Rovněž tak počáteční „nahazování“ postavy je nahrazeno výběrem z několika již hotových postav (čtyři chlapci a tři dívky). Hra pak obsahuje i jeden velmi zajímavý prvek v podobě jakési mini-game variace na klasické střílečky typu Tyrian. Přirozeně i své „letadélko“ můžete během hraní porůznu vylepšovat a je třeba dodat, že se jedná o poměrně příjemné (funkční) zpestření.
Příběh samotný (rozdělený do sedmi kapitol) je alespoň zpočátku značně „tradiční“. Dítě neznámých rodičů žije poklidným životem studenta v akademii bojových umění pod patronátem svého mistra. Následuje rychlá eskalace událostí, která vede až k únosu dotyčného učitele (mistra Li) a hlavní hrdina se tak vydává na cestu za jeho záchranou. K tomu účelu se ve hře nachází i cca 12 NPC, které však pravděpodobně nebudete moci „najmout“ všechny (závisí na vašem stylu hraní). „Práce“ s nimi pak probíhá de facto stejně jako v KotOR (tzn. včetně jejich získávání zkušenostních bodů i když je nemáte v partě), snad s výjimkou možnosti jen jednoho aktuálního družníka, který je pak použitelný v normálním režimu (účastní se soubojů) a rovněž pak i v daleko efektivnějším režimu „podpory“ (kdy hráčově postavě doplňuje základní statistiky, přidává různé bonusy atp.). Co se týče dialogů s NPC, romancí atd., pak přirozeně můžete očekávat standartní „laťku“ Bioware (ať už si pod tím představíte co chcete).
Pokud vám tedy nevadí poměrně značné ochuzení systému RPG ve jménu funkční jednoduchosti a pokud máte alespoň trochu pozitivní vztah k čínským a japonským kung fu (atp.) filmům, pak lze hru jen doporučit.